За даними багаторічних медичних спостережень відсоток дітей зі зменшенням гостроти зору серед школярів у рази вищий, ніж серед дітей дошкільного віку. Коли дитина стає школярем, її зір починає піддаватися більшим навантаженням в ході навчального процесу. У цей період життя дитини розвиток ще не повністю сформованих органів зору дуже легко порушити, ризик зростає при відсутності режиму праці та відпочинку.
З метою публічного обговорення проблеми захворювання очей та порушення зору у школярів і долучення до проєкту "Здоровий зір для кожного школяра", 17 січня 2024 року фахівці Вінницького міського управління Головного управління Держпродспоживслужби у Вінницькій області взяли участь у роботі круглого столу, організованого ДУ "Вінницький обласний центр контролю та профілактики хвороб МОЗ України".
Під час доповіді фахівці акцентували увагу присутніх на необхідності дотримання вимог Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти, в частині заходів, передбачених для зменшення негативного впливу на дитячий орган зору. До відома учасників було доведено, що усі навчальні приміщення повинні мати достатнє природне освітлення з коефіцієнтом природного освітлення на робочих місцях 3-го ряду робочих столів (1 м від внутрішньої стіни) 2,5%.
Одним з факторів, що негативно впливають на рівень природного освітлення, є дерева з густими кронами та кущі, що висаджені у безпосередній близькості від вікон навчальних приміщень, які підлягають знесенню або своєчасній розчистці. Також, на підвіконнях забороняється розміщувати рослини, які можуть перешкоджати доступу сонячного світла.
Для захисту від прямих променів сонця вікна повинні бути облаштовані сонцезахисними засобами (жалюзі, козирки, ролети), які повинні легко очищуватися. Миття вікон необхідно проводити двічі на рік.
Під час розміщення робочих столів учнів необхідно забезпечити переважно лівостороннім освітленням робочих місць. Хоча, допускається кругове або інше їх розміщення, за умови забезпечення достатнього рівня освітленості. Крім того, важливим чинником у збереженні здорового зору школярів є дотримання наступних нормативних відстаней:
- від аудиторної дошки до передніх робочих столів – не менше 2,4-2,6 м, а до останнього робочого стола – не більше 9 м;
- висота нижнього краю дошки над підлогою для учнів першого класу 0,7-0,8 м; 2-4 класів – 0,75-0,8 м; 5-11 класів - 0,8-0,9 м;
- кут розглядання дошки не повинен перевищувати 35 градусів.
Учні з патологією органів зору повинні сидіти за першими робочими столами першого ряду від світлонесучої стіни.
Система загального штучного освітлення повинна бути забезпечена лампами з електронною пуско-регульованою апаратурою зі спектром кольоровипромінювання: білий, тепло-білий, природно-білий; світлодіодними лампами з кольоровою температурою 3500-4000 К. В одному приміщенні слід використовувати лампи одної колірної температури. Рівні загального штучного освітлення на робочих столах повинні становити не менше 400 Лк. Лампи, що перегоріли, а також ті, які під час роботи створюють шум або миготіння, підлягають заміні.
Засновник або власник закладу освіти повинен забезпечити організацію лабораторного контролю рівня освітленості не менше двох разів на рік (не менше 4 точок у 3-5 приміщеннях), один з яких слід проводити у листопаді чи грудні.
Крім того, важливо забезпечити кожного учня стандартними учнівськими меблями необхідного розміру, підбирати які потрібно з урахуванням зросту дитини та підколінного діапазону. Тільки при правильно підібраному розмірі меблів відстань від очей до зошита або підручника буде не меншою, ніж 30 см. Всі меблі повинні бути промарковані відповідно розміру, а в кожному класі слід передбачати 2-3 розміри. Найкращим варіантом, звичайно, є комплекти меблів, висота яких регулюється, адже в школах, де навчання організоване у дві зміни, забезпечити кожну дитину учнівськими меблями необхідного розміру практично неможливо.
Зорове навантаження також нормується тривалістю уроків та перерв. Для учнів 1 класу тривалість уроку не повинна перевищувати 35 хвилин, для 2-4 класів – 40 хвилин, для всіх інших – 45 хвилин. Тривалість перерв між заняттями для учнів 1-4 класів повинна бути не менше 15 хвилин, 5-11 класів – 10 хвилин та великої перерви - 30 хвилин (або дві по 20 хвилин).
При використанні технічних засобів навчання потрібно чергувати види навчальної діяльності. Безперервна тривалість навчальної діяльності з ТЗН упродовж заняття повинна бути для учнів 1 класів – не більше 10 хвилин, для 2-4 класів – 15 хвилин, 5-7 класів – 20 хвилин, 8-9 класів – 20-25 хвилин, 10-11 класів – на 1-й годині – до 30 хвилин на 2-й – 20 хвилин.
В кабінетах інформатики дозволяється використання моніторів з діагоналлю не менше 38,1 см (15 дюймів), а відстань від екрану до очей повинна становити 1,5 його діагоналі. До того ж, верхня половина екрану повинна знаходитися на рівні очей учня.
Упродовж навчальних занять та після занять із застосуванням ТЗН слід проводити гімнастику для очей, викладену в додатку 3 до Санітарного регламенту.
Наостанок, було обговорено вимоги до облаштування постійного робочого місця для самопідготовки дитини вдома, час якої не повинен перевищувати для учнів 3-5 класів - 1 години, для 6-9 класів – 1,5 години та 2 години у 10-11 класах. Крім природного освітлення, у кімнаті повинні бути штучні джерела світла у вигляді основного - люстри і додаткового — настільної лампи, яку слід розташовувати для дитини-правші зліва, а для лівші - справа. Стіл та стілець необхідно підбирати так, щоб ноги всією ступнею торкалися підлоги. Вдома батькам також слід контролювати час, проведений дитиною за гаджетами, адже безконтрольне їх використання може звести нанівець всі профілактичні заходи у школі.